سازمان حقوق بشر اهواز نمايش اعترافات اجبارى متهمان اهوازى را محكوم کرد

۲۹ آبان ۱۳۹۲

شبكه تلوزيونى Perss TV كه شبكه رسمى انگليسى زبان جمهورى اسلامى است اعترافات اجبارى متهمان عرب اهوازى از شهروندان منطقه شوش را در تاريخ  18 نوامبر 2013 به نمايش گذاشت . علی چبیشات وسید خالد موسوی توسط شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی سید محمد باقر موسوی در سپتامبر 2013 به اعدام محكوم شدند . دوست آنها سلمان چایاني به ۲۵ سال حبس و تبعید در شهر یزد محکوم شد.
 اين متهمان كليه اتهامات دستگاههاى اطلاعاتى و امنيتى و هرگونه اعمال خشونت آميز را در دادگاه رد كرده اند و در اعتراض به اخذ اعترافات اجبارى تحت شكنجه در زندان در تاريخ  10 جولاى  2013 به مدت يك ماه دست به اعتصاب غذا زدند كه در اثر آن وضعيتشان وخيم شده و آنها را به بيمارستان منتقل كردند.
براساس قوانین ایران نشان دادن چهره و بردن نام متهمانی که هنوز محکومیتشان در دادگاه ثابت و حکمشان قطعی نشده، ممنوع و به عنوان افترا، قابل تعقیب است. با این وجود، شبکه پرس تی وی که زیر مجموعه معاونت برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی است، تصاویر و اسامی اين بازداشت شدگان را که 9 ماه در بازداشت بودند و زمانى كه هنوز پرونده ای برایشان در مراجع قضایی تشکیل نشده بود را يك بار قبل بصورت تبليغاتى در تاريخ 26/6/2013 پخش كرده بود. پخش این فیلمها مصداق بارز نقض حقوق بازداشت شدگان اهوازی از سوی این شبکه و نيز مقامات قضايى است.
اين سه متهم از فعالان فرهنگى عرب اهوازى روستاهاى شهرستان شوش هستند كه براى نشر شعر و ادبيات و فرهنگ مردم عرب فعاليت مى كردند اما دادگاه انقلاب اهواز آنها را به انفجارات لوله هاى گاز متهم كرده است .  اتهاماتى كه آنان تمامى آنها را در دادگاه بدوى رد كردند .این اتهام ( انفجار لوله گاز ) در حالی منجر به بازداشت و شکنجه های طولانی  این فعالان شده است  که پیشتر آقای افشین، مدیرعامل شرکت گاز در مورد انفجار لوله گاز شوش، ضمن رد هرگونه خرابکاری، این آتش سوزی را یک حادثه خوانده بود. همچنین مدیرکل حوادث غیرمترقبه استان (غلامرضا اخوان صباغ)  نیز این حادثه انفجار را ترکیدگی خط لوله گاز دانسته بود.مدیر كل مدیریت بحران استان (غلامرضا اخوان صباغ ) در گفتگو با فارس در مرداد 1390 قدمت و فرسودگى لوله های انتقال نفت در مسیر اهواز - شوش را بیش از 40 سال عنوان كرد.
 
در سالهاى اخير احكام اعدام و زندانى هاى طولانى مدت و شكنجه باز داشت شدگان و همچنين فشارها بر فعالان فرهنگى عرب اهوازى گسترش زيادى داشته است و مقامات امنيتى و سياسى در اقليم اهواز به هدف مبارزه با آگاهى روز افزون جوانان عرب نسبت به مطالبه حقوق ملى خويش روشهاى ارعاب و حذف فعالان فرهنگى از صحنه و انتقامجويى از آنان را پيش گرفته و اقدام به حملات بازداشت و زندانى كردن صدها فعال فرهنگى و سياسى كرده اند.
 
سازمان حقوق بشر اهواز نمايش اعترافات اجبارى و صدور احكام اعدام غيرقانونى اين متهمان در دادگاههاى انقلاب اسلامى و عدم برخوردارى آنان از وكيل براى دفاع از خود را محكوم كرده و اين اعمال جديد مقامات قضايى و امنيتى در اقليم را ادامه روند پرونده سازى براى فعالان عرب اهوازى و حذف آنان از طريق اعدام ، شكنجه ، تعقيب و فشار و يا اجبار به ترك وطن و ساير سياستهاى سركوبگرانه مى داند و خواستار دخالت جامعه بين المللى و سازمانهاى جهانى مدافع حقوق بشر جهت پايان دادن به اين روند سركوب و ژنوسايد اتنيكى در حق مردم عرب اهواز مى باشد .