حسین مرعشی: دولت به مردمی تعلق دارد که امید آفریدند

۱۴ آذر ۱۳۹۲

در آستانه روز دانشجو سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار همایشی را تحت عنوان دانشجویان و آینده سیاسی ایران برگزار کرد. این همایش که با استقبال گسترده فعالین سیاسی و احزاب روبه‌رو شد. به نظر می رسد جوانان اصلاح‌طلب موفق تر از بزرگانشان ظاهر شده‌اند.
به گزارش روزنامه آرمان، این اولین نشست گسترده احزاب اصلاح‌طلب پس از چهار سال است، در این همایش تمامی تشکل‌های دانشجویی و شخصیت‌های اصلاح‌طلبی چون حبیب الله پیمان، فخرالسادت محتشمی پور، سهیلا جلودارزاده، شهربانو امانی، ابراهیم اصغرزاده، حسن موسوی تبریزی و اعضای بیت آیت‌الله بیات حضور داشتند و حسین مرعشی، جواد اطاعت، الهه کولایی به ایراد سخنرانی پرداختند.
باید رویکرد تعاملی با دنیا داشته باشیم
جواد اطاعت استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همایش سازمان دانشجویی گفت؛ کشور ما در نظام دو قطبی بین دو قطب شرق و غرب قرار دارد. در سال ۱۹۰۵ و اوایل سده بیستم، انگلیس تلاش می‌کرد نفوذی را در ایران ایجاد کند. قرارداد ۱۹۰۷ بعد از مشروطیت که بین روسیه و انگلیس بسته شد، باعث شد که شوروی در شمال و انگلیس در جنوب، در ایران نفوذ پیدا کنند. اما بعد از ۱۹۲۵، آمریکایی‌ها تلاش کردند نفوذ خود را در ایران افزایش دهند. همان طور که گفته شد ایران در نظام دو قطبی قرار دارد. کشورهای مستقل می‌توانند از تعارض قطب‌ها به نفع خود استفاده نمایند و امکان تنفس بهتری برای کشور ایجاد شود. بعد از فروپاشی شوروی البته موقعیت ایران در وضعیت بهتری قرار داشت اما به دلیل وجود منابع نفتی فراوان، تقریبا ایران در کانون اهمیت دنیا واقع شد و اهمیت بسیار فراوانی برای صنعت جهان پیدا کرد. این وضعیت باعث شده همیشه ایران با جامعه بین‌الملل لینک شود و نکته اصلی این جاست که ما نمی‌توانیم بدون ارتباط با دنیا، یک حیات طبیعی داشته باشیم. ما هر گاه بخواهیم با روی کردی تعاملی برای ارتباط با نظام جهانی سیاستی را اتخاذ کنیم، همیشه این به نفع توسعه کشور خواهد بود و فراموش نکنیم که ما در موضع برابر در تعاملات جهانی نیستیم. درست است که دارای جایگاه بسیار مهمی در منطقه هستیم، اما به دلیل حساسیت منطقه، اگر بازی اشتباه اعمال کنیم، این شرایط می‌تواند درست به ضرر کشور ما تمام بشود. سیاست خارجی در اولویت اول، باید حافظ امنیت کشور باشد و باید تلاش کنیم که امروزمان، از دیروزمان بهتر شود و فردای مان، از امروزمان زیباتر. با توجه به این مسائل فکر می‌کنم توافق هسته‌ای که ایجاد شده، توافق بسیار مهم و سودمندی است، زیرا مصالح و منافع ملت ایران، در تعامل با آمریکاست و مصالح و منافع ما ایجاب می‌کند که امتیازاتی را به طرف مقابل بدهیم، چرا که ارزش اش را دارد.
دولت روحانی به مردمی تعلق دارد که در ناامیدی امید آفریدند
حسین مرعشی فعال سیاسی اصلاح‌طلب سخنرانی خود را با این نکته که «ظاهرا همایش برگزار شده به مناسبت روز دانشجو است اما عده‌ای، عنوان کرده‌اند که واژه دانشجو را به زبان نرانید» آغاز کرد. وی در ادامه افزود دولت نباید به خواسته‌های اصلاحاتی جامعه بی‌توجه باشد و ما باید کوچک ترین انحراف از معیارها را به دولت گوشزد کنیم و زمینه را برای بهترشدن کشور فراهم کنیم. آنچه که می‌خواستم خدمت دوستان دانشجو عرض کنم آن است که کشور ما وارد دوره جدیدی شده و تحولاتی اساسی رخ داده است. جناب آقای دکتر روحانی نیز بخش مهمی از وظایف خود را انجام داده است. این که شأن کشورمان در مجامع بین‌المللی حفظ شده، خود نعمت بزرگی است. همین که ملت ایران در هیچ کجا نگران آن نیست که وقتی رئیس‌جمهور کشورش پشت تریبون می‌رود، چه بحرانی ایجاد خواهد شد، به خودی خود نعمت بزرگی است.
همین که موفق شدیم رئیس‌جمهوری برای کشورمان انتخاب کنیم که سران کشورهای مختلف، در مراسم تحلیف وی شرکت می‌کنند، امتیاز بزرگی است که ملت ایران کسب کرده است
آن چه که در مذاکرات ژنو رخ داد، فراتر از مطالبی است که روی کاغذ آمد؛ در مذاکرات ژنو، ایران و جهان اراده خود را برای تغییر مسیری که پیش گرفته شده بود، عزم کرد و از مسیر بحران، به مسیر تنش‌زدایی وارد شد. از دستاوردهای ملت ما در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، آن بود که دولتی روی کار آمد، که نخبگان توان گفت‌وگو و صحبت با او را دارند.
وی خاطرنشان کرد: این دولت حق موفق نشدن را ندارد. این دولت متعلق به روحانی نیست، بلکه به مردمی تعلق دارد که در اوج ناامیدی، امید آفریدند.
جهان اجازه منزوی شدن به ایران را نمی‌‌د‌هد
الهه کولایی استاد دانشگاه تهران سخنران بعدی این همایش بود. وی در سخنرانی خود با اشاره به دیدگاه‌های مختلف در سیاست خارجی گفت: ما متأسفانه مانند بسیاری از کشورهای دور و نزدیک شاهد آن هستیم که توان استفاده از سرمایه‌هامان را نداریم و شاید یکی از علل آن، نوع نگاه ما بوده است. یکی از نکاتی که کشور ما را در بین کشورهای منطقه متمایز می‌کند، آن است که انقلاب کشور ما نخستین انقلابی بود که بعد از انقلاب کشور روسیه رخ داد.
وی در بخش‌های دیگری از سخنانش افزود: «ما یکی از معدود کشورهای جهان هستیم که اگر بخواهیم منزوی باشیم، جهان اجازه این انزوا را به ما نخواهد داد. همواره در طول تاریخ، عوامل بین‌المللی بر تحولات داخلی کشور ما اثرگذار بوده است؛ به عنوان نمونه، فروپاشی کشور شوروی، برای ما یک فرصت بود. ضمن این که از سویی یک تهدید نیز محسوب می‌شد. این موضوع، موقعیت جغرافیایی ما را پررنگ‌تر کرده و انزوای ما را پرهزینه‌تر می‌کند.»