نماینده مردم ارومیه: ۱۶ آذر آغاز بلوغ عقلانیت است

۱۶ آذر ۱۳۹۲

کمال الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روز ۱۶ آذر و تحولات دانشجویی در کشور گفت: بی‌تردید دانشگاه در عرصه مقدرات جامعه ما جایگاهی برجسته و تاثیر گذار داشته است و این امر در برهه‌های حساس و سرنوشت سازی همچون ۱۶ آذر، پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تحولات شگرف پس از آن، بی‌تاثیر نبوده‌اند.
نماینده مردم ارومیه در خانه ملت، در گفت‌وگو با خبرنگار قانون با تاکید بر سخنان امام خمینی (س) درباره دانشگاه اظهار داشت: «دانشگاه مبدا همه تحولات کشور و ملت است.» بنابراین نام گذاری روز ۱۶ آذر برای ادای احترام و تکریم نسبت به منزلت والای خردورزی، آزاداندیشی، دانش‌اندوزی و آگاهی بخشی دانشگاه‌‌یان و آحاد ملت است.
وی با ابراز امیدواری از اینکه دانشگاه به عنوان کانون خردورزی و روشنگری اندیشمندانه مورد توجه دانشجویان، ‌اساتید و صاحب منصبان کشور قرار گیرد، خاطرنشان کرد: همانطور که رهبری همواره تاکید می‌کند، دانشگاه باید بر جامعه اثر گذار باشد. بنابراین امیدواریم دانشگاه و دانشجویان بتوانند این تاثیر را حفظ کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: مجلسیان باید مصلحت اندیش باشند و با توجه به حواشی که در خصوص شخص وزیر علوم، ‌رضا فرجی دانا و اطرافیانش مطرح می‌شود، حمایت خود را از وی برندارد.
۱۶ آذر آغاز بلوغ عقلانیت است
این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی، جنبش دانشجویی در کشور را آغاز حرکت روشنفکرانه دانشجویی در کشور دانست و ادامه داد: این حرکتی که از ۱۶ آذر سال ۳۲ شکل گرفت و همواره ادامه داشته است، نشان از بلوغ عقلانیت کافی برای تفکیک روش‌های قانونمند است. وی افزود: مشکلات معیشتی دانشجویان و مطالبات صنفی و قانونیشان باید به جد مورد توجه قرار گیرد و انتقادات دلسوزانه آن‌ها باید همواره شنیده و مورد توجه مسئولان باشد.
پیرموذن با بیان اینکه باید همواره بسترساز حرکات تاثیرگذار دلسوزانه و متعهدانه دانشجو و دانشگاهیان باشیم گفت: اخراج و محرومیت اساتید و دانشجویان از تدریس و تحصیل و ستاره دار کردن این عزیزان، که از هیجانات جوانی آن‌ها نشات می‌گیرد، ظلم به مردم و خیانت به کشور است.
فعالیت صنفی دانشجویی آزاد شود
این نماینده مردم اردبیل در خانه ملت با بیان این شعر که؛ عامل آنهایی که چشمان دوختند/ وز سخن‌ها عالمی را سوختند، ادامه داد: امیدوارم همه صاحب منصبان نظام از دولت و مجلس، فضای دانشگاه‌ها را برای فعالیت‌های صنفی و حزبی دانشجویان آزاد کنند و از نگاه‌های تنگ نظرانه بپرهیزند.
پرهیز از نگاه‌های تنگ نظرانه
وی با اشاره به انتصاب‌های فرجی دانا در وزارت علوم گفت: باید فضا را برای فعالیت دانشجویان باز کنیم و افرادی که با تدبیر و برنامه‌های رئیس جمهور و مطالبات مردم به عنوان یار دانشجویان، عهده دار مسئولیت و سکان دار مناسب وزارت علوم و تحقیقات و فناوری شده‌اند و همه آن‌ها دل در گروی رشد جوانان برومند آزاداندیش این کشور و ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها دارند را کمک کنیم.
وی با مخاطب قرار دادن برخی تندروهای مجلس که نسبت به انتصاب‌های وزارت علوم و بازگرداندن دانشجویان ستاره دار به تحصیل واکنش دارند و موضع گیری می‌کنند گفت: این عزیزان، با پرهیز از بینش‌های حزبی و جناحی و نگاههای تنگ نظرانه، فضا را برای دانشجویانی که به هر علتی مورد بی‌مهری نظام قرار گرفته‌اند یا بایک اشتباه کوچک مورد غضب برخی هستند و با تدبیر دولت امید به دانشگاه‌ها و وزارت علوم باز گشته‌اند، باز کنند، چرا که سهو و خطای بنده گیرند اعتبار، معنی عفو و رحمت پروردگار چیست؟!
این نماینده مجلس نهم ادامه داد: این عزیزان باید در جهت افزایش ظرفیت‌های علمی کشور و نشان دادن چهره رحمانی اسلام و مدنیت و فرهنگ غنی این کشور بدون برخورد تنگ نظرانه و افراطی صاحب منصبان، در سطح دنیا بدرخشند.