حاضری: جنبش دانشجویی فضای تضارب آرا را در دانشگاه طلب کند

۱۶ آذر ۱۳۹۲

یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به فرارسیدن ۱۶ آذر و روز دانشجو گفت: جنبش دانشجویی باید ایجاد فضایی آزاد برای تضارب آرا در دانشگاه‌ها را مطالبه کند زیرا انحصارگرایی یا ایجاد محدودیت برای تفکر رقیب امری پسندیده نیست.
 علی‌محمد حاضری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه “به دلیل تأخیر مجلس در دادن رأی اعتماد به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شاهد استقرار با تأخیرِ دولت در دانشگاه هستیم”، خاطرنشان کرد: به همین دلیل تاکنون تغییرات کمی را در حوزه آموزش عالی شاهد بوده‌ایم.
وی افزود: با وجود همین تغییرات اندک، امید زیادی برای تغییر و تحول در دانشگاه‌ها ایجاد شده است. در سال‌های گذشته ما شاهد تعطیلی نهادهای صنفی مستقل در دانشگاه‌ها بوده‌ایم بوده‌ایم و حتی نهادهای وابسته‌ای نیز ایجاد شده است، اما اکنون نشانه‌های فعال شدن جنبش دانشجویی مستقل دیده می‌شود.
حاضری همچنین با اشاره به اینکه “دانشجویان ظرفیت کنش نقادانه را دارند”، ‌اظهار کرد: دولت می‌تواند دوگونه اقدام ایجابی و سلبی برای فعال شدن جنبش دانشجویی انجام دهد، به این معنا که موانع فعالیت جنبش دانشجویی را کمرنگ کند و فضای امنیتی و تهدیدهای امنیتی را از بین ببرد که به نظر من این فضا تا حدودی رقم خورده است.
این فعال سیاسی همچنین خاطرنشان کرد: وزارت علوم نیز می‌تواند مدیریت دانشگاه‌ها را با توجه به خط‌ مشی‌ دولت تدبیر و امید انتخاب کند و در این راستا مدیرانی را برگزیند که با تفکر اعتدالی همسو باشند.
این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پایان با بیان اینکه “نتایج انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که جامعه رویکرد اعتدالی یا اصلاحات معتدل و غیرساختارشکنانه را برگزیده است”، تصریح کرد: جنبش دانشجویی هم باید همین رویکرد اعتدالی را بپذیرد و به جریان‌های مقابل بهانه ندهد و مواضع خود را با استدلال و با تاکید بر کنش مبتنی بر طرح آزاد مباحث دنبال کند.