۲۰ نفر از نمایندگان در تذکری به روحانی؛ ظریف را از کابینه «اخراج» کنید

۱۸ آذر ۱۳۹۲

روز گذشته در مجلس شورای اسلامی تذکری از سوی ۲۰ تن از نمایندگان به رئیس جمهور داده شد. محتوای این تذکر در مورد تجدید نظر در ادامه فعالیت جواد ظریف وزیر امور خارجه بود. جواد ظریف تنها وزیر امور خارجه‌ای است که تحصیلات مرتبط با مسئولیتش دارد و بزرگترین ویژگی وی تسلط جامع و کامل بر زبان انگلیسی است. مزیتی که از طریق آن توانست بن بست مذاکرات هسته‌ای را بشکافد و در دومین دور مذاکرات در ژنو سوییس به نتیجه‌ای برسد که موجب شادی همگان شود. در این مذاکرات وزیر امور خارجه هم حق غنی‌سازی برای ایران را تثبیت کرد و هم سایه جنگ و تشدید تحریم را از سر کشور دور کرد.
البته گویا در این میانه عده‌ای هوای جنگ دارند چه اینکه روز ۱۶ آذر در سخنرانی سعید جلیلی دبیر پیشین امنیت ملی،‌ محمد حسین صفار هرندی وزیر اسبق ارشاد و محمد باقر قالیباف شهردار تهران در تالار چمران دانشکده فنی، شهردار تهران با بیان اینکه «دانشجویان بصیر باید با رصد دقیق ضمن شناخت مواضع مبارزان، سازشکاران و بی‌تفاوتان راه درست مبارزه و به دست آوردن حداکثر دستاوردها را در پیش گیرند» قصد دارد به نحوی دانشجویان را در مقابل تیم مذاکره کننده هسته‌ای تحریک کند.
چه اینکه او در بخش دیگری از سخنانش گفته است: «باید توجه کنیم گرفتار سازش منفعلانه نشویم و بدانیم که نرمش قهرمانانه در میدان مبارزه معنا می‌یابد، وگرنه عنوان قهرمانانه در این راهبرد جایگاهی ندارد.» این سخن قالیباف در حالی گفته شده است که رهبر انقلاب همواره از عملکرد تیم‌ هسته‌ای دفاع کرده است.
نکته جالب در مورد تذکر به روحانی این است که حمید رسایی عضو جبهه پایداری آن را تنظیم کرده است. اینکه جبهه پایداری و اعضای آن چه هدفی دارند خود جای بسی بحث دارد اما رفتار برخی از اعضای جبهه پایداری در مجلس به ویژه اظهارات روح‌ا… حسینیان که گفته است به ظریف اعتقادی ندارم گویی نوعی عبور از ولایت فقیه است.
البته در مورد تذکر نمایندگان به روحانی نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با «قانون» اظهار می‌کند: تذکر دادن حق نمایندگان است و نماینده به این وسیله خواستار انجام یا عدم انجام یک رفتار خاص از سوی وزیر خارجه است. البته ممکن است که یک تذکر جهت‌گیری هم داشته باشد.
وقتی فضا سیاسی شود حقایق کور می‌شود
وی ادامه می‌دهد:‌ اینکه یک تذکر حالت تعیین‌ تکلیف کننده داشته باشد به لحن تذکر برمی‌گردد و این تفاوت لحن هم بلا اشکال است. این عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به اینکه چرا نمایندگان حرف خود وزیر را باور نمی‌کنند بلکه در دام برخی شیطنت‌های رسانه‌های خاص می‌افتند می‌گوید:‌ وقتی که فضا سیاسی می‌شود ما از حقایق فاصله می‌گیریم و حقایق کور می‌شوند. شفیعی در ادامه متذکر می‎شود:‌ در حال حاضر چه بخواهیم و چه نخواهیم نیاز به وحدت داخلی داریم و این وحدت رمز عبور ما از مسیر پر تلاطم فعلی است. وی همچنین با بیان اینکه اگر تفاوت نظرها به اختلاف منجر شود بازدارندگی برای نظام است تصریح می‌کند: این بازدارندگی دیگر برای فرد، گروه یا جناح خاصی نیست. وی در واکنش به انتقادات صورت گرفته در مورد توافقنامه ژنو و عملکرد تیم هسته‌ای تشریح می‌کند:‌ نباید گفت که این توافقنامه خیلی خوب بوده است و غیر از این چیز دیگری نیست. اما به نظر من این فرصت در گذشته وجود داشته و آن افراد می‌توانستند مذاکرات را به نتیجه‌ای غیر از آن چه پیش آمده است برسانند.
شفیعی در ادامه به نتیجه رسیدن مذاکره را مهم دانسته و می‌گوید:‌ نکته مهم این است که در هر صورت مذاکرات باید به یک نتیجه‌ای می‌رسید که رسید.
وی ادامه می‌دهد: ما نباید در وضعیت فعلی قضاوت کنیم بلکه باید در طی یک فرآیند قضاوت کنیم. به نظر من ۶ ماه فرصتی مناسب برای یک آزمون خوب است و چیز خاصی از بین نمی‌رود و همه چیز هم قابل بازگشت است و ما باید در این فرصت ۶ ماهه به تیم مذاکره کننده فرصت بدهیم و اگر چیزی حاصل نشد تمام ملت خواهان این می‌شود که همه چیز به نقطه اول بازگردد.
شفیعی عملکرد وزیر امور خارجه را مثبت ارزیابی کرده و می‌افزاید:‌ آقای ظریف وظیفه خودش را به خوبی انجام می‌دهد و در حوزه دیپلماسی متخصص هستند. در همین راستا مهدی دواتگری دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی به «قانون» می‌گوید:‌ از نظر من عملکرد آقای ظریف در دیپلماسی قابل قبول است و از ۲۰ نمره به آن نمره ۱۶ را می‌دهم.
رهبری موافق ظریف و تیم ‌هسته‌ای است
وی در مورد عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار می‌کند: به اعتقاد من تمامی تصمیمات کشور و به وی‍ژه مذاکرات ژنو بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده که به تصویب رهبری رسیده‌است.
وی در واکنش به منتقدان نتیجه مذاکرات هسته‌ای متذکر می‌شود: وقتی رهبری از تیم مذاکره کننده حمایت می‌کند طرح موضوعاتی که بر ضد توافق هسته‌ای باشد در شرایط موجود به صلاح نیست و منافع ملی ما ایجاب می‌کند که از تیم مذاکره کننده حمایت کرده و در عین حال بر عملکرد آن نظارت داشته باشیم.
منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی اما تذکر را تعیین تکلیف برای رئیس جمهور درمورد تجدید نظر در ادامه خدمت وزیر خارجه ندانسته و در گفت و گو با «قانون» می‌گوید: منظور از این تذکر تجدید نظر در مورد خدمت آقای ظریف نبوده و متن این را نمی‌رساند بلکه منظور این است که صحبت‌های آقای ظریف از موضع اقتدار باشد. البته آقای ظریف در کار خود حرفه‌ای است اما دلیل تذکر این بوده که آقای ظریف در سخنرانی‌های خود از موضع قدرت صحبت کند.
وی در مورد سخنان وزیر امور خارجه در مورد جنایت هولوکاست اظهار می‌کند: در مورد هولوکاست هر کس نظری دارد. البته باید گفت که اگر این اتفاق صورت گرفته خسارت آن را باید آلمان بدهد نه اینکه افراد دیگری خسارت آن را بدهند.
به ظریف اطمینان داریم
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مورد سخنان منصوب به وزیر امور خارجه در سفرش به امارات مبنی بر مذاکره بر سر جزایر سه گانه مورد مناقشه که البته از سوی ظریف تکذیب شده‌است. با مورد قبول دانستن این تکذیبیه می‌گوید: در مورد اظهارات آقای ظریف درباره جزایر سه گانه خود من به عنوان نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی پیگیری کردم این اظهارات از اساس وجود نداشته است و ما به وزیر امور خارجه خودمان اطمینان داریم. ما قبول داریم که این سخن از سوی وزیر امور خارجه گفته نشده است.
وی تذکرنمایندگان را امری واکنشی دانسته و ادامه می‌دهد: به نظر من این تذکر واکنشی نسبت به چند جلسه‌ای که به صورت جنجالی بین نمایندگان و آقای ظریف برگزار شد بوده‌است.وی نیز در واکنش به منتقدان عملکرد تیم هسته‌ای کشور با بیان اینکه در بحث مذاکرات هسته‌ای سید حسن نصرا… خودش گفته است که اگر رهبری از این اتفاق راضی باشد من هم راضی هستم اظهار می‌دارد: ما باید دقت کنیم که مرحله بعدی مذاکرات را به خوبی پیش ببریم به نظر من تعیین تکلیف در مرحله دوم مذاکرات انجام می‌شود نه در مرحله اول، در مرحله اول کار چندانی صورت نگرفته‌است. باید گفت نه کاری صورت گرفته‌است که بخواهیم برای آن جشن بگیریم و نه کاری صورت گرفته که بخواهیم برای آن مجلس ختم برگزار کنیم.
نمره ظریف حداقل ۱۸ است
حقیقت پور عملکرد وزیر امور خارجه را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: اگر من بخواهم عملکرد آقای ظریف نمره بدهم از ۲۰ نمره حداقل ۱۸ را خواهم داد.
در پایان باید متذکر شد گرچه اعضای کمیسیون امنیت ملی عملکرد وزیر امور خارجه را مثبت ارزیابی می‌کنند. اما برخی رسانه‌ها با ایجاد فضای نا‌صواب رسانه‌ای و برخی نمایندگان با ورود به مسائل غیرتخصصی خود خوراک خبری برای رسانه‌های بیگانه تولید می‌کنند.