مرهم هنرمندان بر زخم «شین‌آباد»

۱۸ آذر ۱۳۹۲

یک‌سال از حادثه آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد، در «پیرانشهر» استان آذربایجان‌غربی گذشت. ۱۵آذر سال ۱۳۹۱ بود که بخاری نفتی دارای نقص فنی، مدرسه ناایمن، کادر آموزشی آموزش‌ندیده، مدیران ناکارآمد در آموزش‌وپرورش، محرومیت و… سرنوشت ۲۶دانش‌آموز جراحت دیده را تغییر داد، دو دانش‌آموز بی‌گناه را به کام مرگ کشاند و باعث شد بیش از ۱۰دانش‌آموز دختر با درصد بالای ۴۰درصد، زیبایی خود را ازدست‌رفته ببینند.
در این یک‌سال دختران شین‌آبادی و خانواده‌های آنها به‌تنهایی گام‌های اولیه درمان خود را برداشتند. اگرچه دولت هزینه‌های درمانی بالای آنها را پرداخت کرد و می‌کند اما ازکارافتادگی خانواده‌ این دانش‌آموزان برای همراهی و پرستاری از این کودکان، شرایط زندگی آنان را با مشکلات متعددی همراه کرده است. همین مساله باعث شده است، ضرورت توجه و حمایت‌های اجتماعی از این کودکان و خانواده‌های آنها بیش‌ازپیش احساس شود و مردم و هنرمندانی که در حوادث و بلایای طبیعی؛ نیک‌اندیشی و احساس مسوولیت اجتماعی خود را در قبال هم‌نوع نشان داده‌اند، دوباره قدم‌هایی برای حمایت از این دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان بردارند.
بر این اساس، شهریور امسال، یک هفته قبل از آغاز سال تحصیلی روزنامه «شرق» برای اطلاع‌رسانی از آخرین وضعیت دانش‌آموزان دختر آسیب‌دیده به «شین‌آباد» رفت. گزارشی که در آن تصویری از اوضاع بد و ناراحت‌کننده دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان به وضوح دیده می‌شد. پس از آن، قدم اول برای حمایت اجتماعی و اقتصادی از این دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان را شوالیه موسیقی ایران برداشت.
شهرام ناظری، استاد موسیقی ایرانی، در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرد: هر هنرمندی، صرف‌نظر از ابعاد هنری و زیباشناختی کارش، یک انسان است. طبیعتا درد مردم، درد او و شادی آنها شادی اوست. من نیز خود را از این قاعده مستثنا نمی‌دانم. ازاین‌رو زمانی که پی بردم هنوز مشکلات کودکان آسیب‌دیده در آن حادثه رفع نشده و این کودکان در زمینه تامین هزینه‌های درمان خود با مشکل مواجه هستند، تصمیم گرفتم با تخصیص بخشی از عواید کنسرت پیش‌رو در حدی که امکانش وجود دارد برای معالجه و تامین داروهای‌شان سهیم باشم.
بر همین اساس در هفته‌ای که گذشت شهرام ناظری با حضور در روزنامه «شرق»، بخشی از عواید کنسرت شهریور خود را در اختیار خانواده‌های این دانش‌آموزان قرار داد. در این مراسم که با حضور شهرام ناظری، جمعی از خیرین و نیک‌اندیشان، رضا کیانیان و خانواده‌های دانش‌آموزان شین‌آبادی برگزار شد، بیش از ۵۲میلیون تومان کمک مالی به خانواده‌های شین‌آبادی اختصاص یافت که نیمی از آن مربوط به بخشی از عواید حاصل از کنسرت شهرام ناظری و باقی کمک‌ها مربوط به خیرین و نیک‌اندیشان و مسوولان روزنامه «شرق» بود.
در این مراسم شهرام ناظری با بیان اینکه «به‌شخصه بر این باورم که از موفقیت خودم و اطمینانی که جامعه به من به‌عنوان هنرمندی ملی دارد، برای امور خیریه و کمک به مردم نیازمند و به‌خصوص بیماران نیازمند بهره ببرم» عنوان کرد: «سال‌هاست که کمک‌های مالی و غیرمالی زیادی به نیازمندان کرده‌ام و تا پیش از این گمان می‌کردم که باید این کمک‌ها را مخفی نگه دارم، اما به تازگی احساس می‌کنم می‌توانم با بازگوکردن این کمک‌ها به واسطه اطمینانی که جامعه به من به‌عنوان هنرمندی ملی دارد، تعداد دیگری از خیران و نیک‌اندیشان را همراه خود کنم تا کنار یکدیگر، قدمی برای نیازمندان برداریم.»
او با اشاره به اینکه «هنرمندان با توجه به جایگاهی که در کنار مردم دارند، می‌توانند بهترین قدم‌ها را برای افزایش اعتنای اجتماعی بردارند»، گفت: «باید نهاد‌های غیرمردمی و ان‌جی‌او‌ها در کنار هنرمندان وارد موارد این‌چنینی شوند و به نظرم تجربه شین‌آباد می‌تواند انگیزه مناسبی برای هنرمندان باشد تا فعالیت‌های این‌چنینی خود را در کنار کار حرفه‌ای دنبال کنند.»
در ادامه رضا کیانیان هنرمند و بازیگر سینما، در این مراسم با تقدیر از قدم‌های برداشته‌شده از سوی شهرام ناظری و سایر خیران، با اشاره به اینکه «رسانه‌ها به‌عنوان وجدان بیدار جامعه باید منعکس‌کننده مسایلی همچون واقعه «شین‌آباد» باشند»، عنوان کرد: «هنرمندان زیادی در وقایعی که آلام و دردهایی برای مردم به وجود می‌آید پیش‌قدم شده‌اند و بارها باوجود محدودیت‌هایی که ایجاد شده تلاش‌هایی برای کمک به مردم نیازمند انجام داده‌اند.»
او افزود: «به نمایندگی از همکارانم در «خانه سینما» می‌گویم که سینماگران آماده کمک به دانش‌آموزان آسیب‌دیده و انجام فعالیت‌های خیرخواهانه هستند و امیدوارم این فعالیت‌ها با حضور انجمن‌های مردم‌نهاد، نظم بهتری به خود بگیرد تا حمایت‌های بهتری از گروه‌های آسیب‌دیده در جامعه صورت بگیرد.» در پایان این مراسم، کمک‌های مالی جمع‌آوری‌شده – با نظارت رضا کیانیان – به خانواده‌های دانش‌آموزان آسیب‌دیده مدرسه «شین‌آباد» اختصاص یافت