حمایت کارگران معدن بافق از اعتصاب همکارانشان در چادرملو/ توقف یک روزه اعتصاب به نشانه حسن نیت‎

۱۸ آذر ۱۳۹۲

روز گذشه جمعی از فعالان کارگری معادن شهرستان بافق در نامه‌ای به نماینده اردکان در مجلس، اعتراض صنفی همکاران‌شان در معدن چادرملو را ناشی از تحقیر و توهینی دانستند که کارفرما با اخراج نماینده صنفی‌ کارگران به آنان روا داشته است.
به گزارش ایلنا، فعالان کارگری معادن شهرستان بافق در نامه‌ خود به «محمدرضا تابش» آورده‌اند: آنچه باعث شد برای جنابعالی نامه بنویسیم این است که متوجه شدیم کارگران شریف اما مظلوم چادرملو پس از ماهها پیگیری خواسته های کارگری خود نه تنها به جوابی نرسیده اند بلکه در کمال تعجب دبیر محترم انجمن صنفی خود را که پیگیر این گونه مسائل کارگری بود نیز اخراج شده می بینند و ناگزیر شده اند به نشانه اعتراض تا بازگشت دبیر خود دست از کار بکشند.
این کارگران معادن بافق، اعتراض همکاران‌شان در معدن چادرملو را در دفاع از حق انسانی‌شان دانسته‌اند و در تشریح این ادعا آورده‌اند: کارگران زمانی مجبور شدند دست از کار بکشند که بایستی به مسئولین می فهماندند که کارگران هم انسانند و طالب انسانیت و مستحق احترام و عدالت. [آنان] با اخراج دبیرشان به این نتیجه رسیده اند که تحقیر شده اند و در واقع به آنها توهین شده است. آیا درست است کارگرانی که در آن شرایط سخت، وسط بیابان مجبورند روزها و شبهای زیادی به دور از کانون گرم خانواده کارکنند تا چرخهای مملکت جمهوری اسلامی را بچرخانند، از کمترین حقوق کارگری خود بهرمند نباشند و مجبور شوند برای نداشتن امنیت شغلی (هراس از اخراج بی دلیل)، قراردادهای موقت، دستمزدهای بشدت زیر خط فقر و تورم و گرانی اعتراض نمایند؟
فعالان کارگری شهرستان بافق در استان یزد در ادامه نامه، هشدار داده‌اند: آنچه که ما را نگران کرده این است که متاسفانه سال ۹۰ در بافق اعتراضات صنفی کارگری بعلت تصمیمات نابخرادانه و نظامی گرایانه مسئولین وقت استان دستخوش اتفاقات دلخراشی گردید که نه تنها مردم بلکه متاسفانه نظام هم ضربه دید. اتفاقاتی افتاد که نباید می افتاد و باعث خوشحالی دشمنان ایران عزیز شد. بنابراین ما ضمن حمایت از خواسته های صنفی کارگران چادرملو از شما که انسانی فهیم و دلسوز جامعه کارگری و همچنین عضو هیئت رئیسه فراکسیون کارگری مجلس نیز هستید عاجزانه درخواست داریم، به این موضوع ورود کرده و ضمن برخورد با مدیران خاطی که باعث این مسائل شده اند، نگذارید حقوق بحقه این کارگران تضیع شده و یا اینکه خدائی نکرده موضوع صنفی کارگران با بی تدبیری دستخوش مسائلی دیگر شود و این شائبه هم از بین برود که نماینده مجلس هم از چنین مدیران خودکامه ای دفاع می کند.
کارگران ابراز امیدواری کرده‌اند که با بهتر شدن شرایط و روابط کار و رفع مشکلات کارگران روز به روز شاهد شکوفایی اقتصادی کشور باشیم که به یقین، مستحکم تر شدن موضع جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی و بین المللی را به دنبال خواهد داشت. فعالان کارگری معادن بافق در پایان نامه خود سخنی از امام اول شیعیان را نقل کرده‌اند: «عدالت باعث ثبات و پایداری ملک و ملت و زینت و زیبایی حاکمان و حکومت ها است و در پرتو عدالت است که برکات خدا و نعمت هایش به طور مضاعف گسترش می یابد.»
توقف یک‌روزه اعتصاب به نشانه حسن نیت
عضو انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس (پیمانکاری نیروی کار معدن چادرملو) گفت: امروز کارگران معدن چادرملو برای اثبات حسن نیت خود به طور موقت دور دوم اعتراضات صنفی خود را خاتمه دادند و به کار بازگشتند.
«علی همت‌چراغی» درباره دلیل خاتمه موقت اعتراض کارگران به ایلنا گفت: قرار است ظهر امروز (دوشنبه) در اداره کل کار یزد جلسه ویژه‌ای برای رسیدگی به «همه» مشکلات و خواسته‌های صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس برگزار شود.
این فعل صنفی کارگری با بیان اینکه در این جلسه نمایندگان کارگران، مدیریت شرکت آسفالت طوس، مسئولان ادارات کار یزد و اردکان و نماینده استانداری حضور‌ دارند، گفت: به همین دلیل کارگران معترض به نشانه حسن نیت، تصمیم گرفتند تا امروز به اعتراض خود پایان دهند. امیدواریم در جلسه امروز بتوانیم در خصوص بازگشت به کار آقای «بهرام حسنی‌نژاد» دبیر اخراجی انجمن صنفی، کسر شدن حق بیمه از پاداش افزایش تولید و سایر خواسته‌های صنفی کارگران مذاکره کنیم.
واکنش مدیریت
مدیر ارشد شرکت آسفالت طوس که نخواست نامش فاش شود، برای اولین بار از آغاز اعتراضات کارگری توضیحاتی را ارائه داد. این مقام مسئول در شرکت پیمانکاری آسفالت طوس با یادآوری اینکه کارگران شاغل در معدن چادرملو حداقل به نسبت سایر معدنچیان استان یزد بالا‌ترین مبلغ دستمزد را دریافت می‌کنند، به ایلنا گفت: با اینکه بار‌ها از بابت پرداخت چنین مبالغی مورد انتقاد قرار گرفته‌ایم اما متاسفانه در جریان اتفاقات چند وقت گذشته این مسئله طور دیگری مطرح شده‌ است.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان این معدن همچنان خود را متعهد به اجرای تمامی تعهدات قانونی می‌دانند، در خصوص درخواست کارگران برای کسر شدن حق بیمه از پاداش تولید ماهیانه گفت: واقعیت این است که سازمان تامین اجتماعی حق بیمه کارگران را براساس درصدی از درآمد شرکت آسفالت طوس دریافت می‌کند و در عمل به لسیت حق بیمه‌هایی که هرماه براساس دستمزدهای پرداخت شده تهیه می‌شود کاری ندارد. حتی درصورت قانونی بودن درخواست کارگران برای کسر شدن حق بیمه‌ آن‌ها ار پاداش ماهاینه تولید، محاسبات انجام شده نشان می‌دهد که این مبلغ در سال ۹۱ به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده‌ است و کوتاهی در محاسبه از جانب این سازمان است.
وی افزود: اسناد مالی رسمی و قانونی موجود نشان می‌دهد که اگر در محاسبه حق بیمه کارگران تمامی پاداش تولید پرداخت شده نیز لحاظ شود، بازهم سازمان تامین اجتماعی در مقطع زمانی مورد نظر حداقل ۲/۵ میلیارد تومان بیشتر دریافت کرده‌ است. پیش‌تر، این اسناد در حسابرسی‌های سازمان تامین اجتماعی مورد تایید ماموران این سازمان قرار گرفته است. با این حال به نظر می‌رسد که با اعتراض کارگران، مسئولان سازمان قصد بررسی دوباره این اسناد را دارند.
وی همچنین در خصوص خواسته دیگر کارگران مبنی بر بازگشت به کار آقای بهرام حسن‌نژاد، دبیر اخراجی انجمن صنفی کارگران این واحد تولیدی گفت: بنابر دلایلی که داشتیم آقای حسنی‌نژاد را اخراج کردیم و با توجه به شکایتی که ایشان در اداره کار طرح کرده‌اند، منتظریم تا نوبت برگزاری جسله هیات تشخیص فرا برسد. این مقام مسئول بابیان اینکه دلایل این اخراج را در جسله یادشده مطرح خواهیم کرد، افزود: ملاک ما، نظر مراجع تشخیص و حل اختلاف است، بنابراین چنانچه مراجع قانونی با این دلایل قانع نشوند و رای به بازگشت آقای حسنی‌نژاد بدهند ما نیز ناچار به پذیرش هستیم.