یک روان‌شناس صنعتی: پرداخت مزد کافی مهم‌ترین عامل افزایش بهره وری شغلی است

۱۸ آذر ۱۳۹۲

یک روان‌شناس صنعتی، تامین معیشت منابع انسانی یک سازمان یا واحد تولیدی را مهم‌ترین عامل افزایش بهره وری شغلی دانست.
 «محمود ساعتچی» به ایلنا گفت: عوامل متعددی در بهره وری شغلی کارگران واحدهای تولیدی موثر است و این عوامل همانند اجزای بدن یک موجود زنده رابطه متقابل و دو سویه دارند، بنابراین برای افزایش بهره وری شغلی کارگران، کلیه عوامل باید همسو، هم افزا و در حد بهینه عمل کنند.
وی ادامه داد: مهم‌ترین عامل افزایش بهره وری شغلی واحدهای تولیدی، میزان پرداخت مزد و حقوق به کارگران است. انگیزش نیروی کار در گرو حقوقی است که نیازهای اولیه زندگی آن‌ها را تامین کند. وقتی از تامین نیازهای اولیه زندگی صحبت می‌شود یعنی حقوق دریافتی کارگران به اندازه‌ای باشد که علاوه بر تامین هزینه‌های جاری آن‌ها از جمله هزینه مسکن، آموزش، تفریح و گردش و…، مقداری هم برای پس انداز باقی بماند.
به گفته ساعتچی، وقتی میزان پرداخت حقوق به کارگران همانند شرایط فعلی کشورمان به گونه ای باشد که نیازهای اولیه زندگی آن‌ها تامین نشود امکان افزایش بهره وری در سطوح شغلی مختلف وجود ندارد.
وی تصریح کرد: تجزیه و تحلیل مشاغل، انتخاب علمی افراد برای تصدی شغل، آموزش‌های لازم و مدیریت صحیح و اثر بخش در کنار انگیزش کارگران از سایر عوامل افزایش بهره وری شغلی به شمار می‌آید.
این روان‌شناس صنعتی در پایان با انتقاد از نگاه منفی کارفرمایان به نیروی کار، افزود: کارفرمایان نباید به نیروی کار به عنوان سربار تولید نگاه کنند. مدیران کارآمد و اثربخش می‌دانند برای دستیابی به سطوح بهینه شغلی و برای کسب سود بیشتر باید کارگرانی داشته باشند که از شغلشان راضی باشند و نیازهای اولیه زندگیشان تامین شده باشد. نمی‌توان به گروهی از کارگران ناراضی، هویت سازمانی بخشید و با آن‌ها به سطوح عالی بهره وری رسید.