چورکین: آمریکا افکار عمومی را فریب داد/حملات شیمیایی سوریه برنامه‌ریزی شده بود

۲۶ آذر ۱۳۹۲

فرستاده روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد، آمریکا با پرونده‌سازی علیه دولت سوریه، به فیلتر کردن پیچیده اطلاعات و فریب اذهان عمومی از طریق صدور بیانیه‌های غیر مستدل اقدام می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشا تودی، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت این سازمان اعلام کرد: درخواست ما برای ارائه اطلاعات بیشتر که می‌تواند دست داشتن دولت سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی را ثابت کند، از سوی واشنگتن رد شد.
وی تصریح کرد: حملات سارین در حلب در ۱۹ مارس و الغوطة در ۲۱ اوت دو رویداد هشدار دهنده در درگیری‌های سوریه هستند.
در صورتی که دولت سوریه در این زمینه در مظان اتهام قرار گیرد، ماجرا سرشار از نقاط متناقض می‌شود. چرا باید دولت سوریه در ۲۱ اوت از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کرد؟ آیا باید این کار را برای عبور از خطوط قرمز تعیین شده از سوی واشنگتن و دعوت برای حمله موشکی علیه خود انجام می‌داد؟ چرا جناح مخالف باید از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کرد؟ دقیقا به خاطر خطوط قرمز؛ برای اینکه احتمال مداخله نظامی خارجی در سوریه را بیشتر کند. این حملات دقیقا از سوی آنها برنامه‌ریزی شده بود.
چورکین اظهار کرد که بر این عقیده است که حمله ۲۱ اوت اقدامی تحریک‌آمیز از سوی شورشیان بوده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: تیم اعزامی سازمان ملل متحد نتایج به دست آمده از سوی کارشناسان روسی را رد نکرده است.
کارشناسان روس در گزارش خود اعلام کردند، در حملات حلب در ۱۹ مارس از بمب‌های سارین دست‌ساز استفاده شده است. این گروه همچنین در گزارش خود از یک گروه جناح مخالف سوریه نام برد که به احتمال زیاد عامل حملات سارین در سوریه بوده است.
چورکین ضمن انتقاد از عملکرد انگلیس و فرانسه در بحران سوریه گفت: چرا این کشورها باید دولت سوریه را مسئول استفاده از تسلیحات شیمیایی بدانند در حالی که جزئیاتی در این مورد منتشر نشده است؟ همانطور که کارشناسان ما اعلام کردند، گاز سارینی که در حمله ۲۱ اوت در سوریه استفاده شده است، تقریبا از همان نوعی است که در حمله ۱۹ مارس مورد استفاده قرار گرفت که البته کیفیت آن اندکی بهتر شده بود. این بدین معناست که ظرف مدت چند ماه جناح مخالف تا حدی توانسته کیفیت محصولات تولیدی خود را ارتقاء بخشد.
این مقام روس اظهار کرد که برخی کارشناسان آمریکایی نیز اعلام کرده‌اند که عامل شیمیایی استفاده شده در حملات ماه اوت ممکن است به صورت داخلی تولید شده باشد و برد موشک مورد استفاده در این حمله بیش از دو کیلومتر نبوده است و این بدین معناست که این موشک از مناطقی شلیک شده که تحت کنترل اپوزیسیون بوده است.
چورکین اظهار کرد که آمریکا و هم‌پیمانانش دولت سوریه را به خاطر حملات شیمیایی به شدت مورد انتقاد قرار داده و گزارشی چهار صفحه‌ای منتشر کردند که حاوی ادعاهای بسیار بدون مدرک واقعی بود.
وی گفت: درخواست مسکو برای ارائه مدارک بیشتر که نشان دهد دولت سوریه در حملات دست داشته است با مخالفت آمریکا مواجه شد.
فرستاده ویژه روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به سیستم اطلاعاتی قدرتمند آمریکا در سوریه اعلام کرد: با این حال واشنگتن از این موضوع اطلاع نداشت که سوری‌ها در حال آماده شدن برای حملات ۲۱ اوت هستند. این مساله کاملا مشخص است که حملات ۲۱ اوت اقدام تحریک‌آمیز گسترده‌ای بود که به معرض نمایش درآمد.