اردوغان درس دمکراسی میدهد:کشته شدن رئیس پلیس ضد فساد ترکیه

۱ دى ۱۳۹۲

گزارش رسانه‌های محلی حاکی از این است که رئیس پلیس ضد فساد ترکیه در خودروی خود در آنکارا پیدا شده است.

به گزارش خبرگزاری دوغان در روز شنبه، تحقیقات مقدماتی نشان می‌داد که هاکان یوکسگداگ که در بخش مبارزه با فساد و قاچاق آنکارا کار می‌کرد، با یک اسلحه خودکشی کرده است.
حادثه روز شنبه، برای اطلاع از جزئیات بیشتر در دست بررسی پلیس است.
این حادثه پس از آن اتفاق افتاد که تعدادی از مقامات ارشد پلیس در آنکارا در ارتباط با رسوایی سوءاستفاده مالی برکنار شدند که برخی مقامات دولتی نزدیک به رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز شامل آن می‌شدند.
شبکه ان‌تی‌وی و شبکه سی‌ان‌ان ترک، گزارش دادند که پسر معمر گولر، وزیر کشور و پسر یافار کاگلایان، وزیر اقتصاد نیز در این پرونده متهم شدند و در روز یکشنبه به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد فساد در بازداشت هستند.
این رسانه‌ها در ادامه افزودند که سلیمان اصلان، مدیر کل بانک دولتی هالک بانک، نیز به فساد، تقلب، قاچاق طلا و اختلاس متهم شده است.
گزارش‌‌های رسانه‌ای می‌گوید دادستان کیفرخواست‌های فساد ۸۹ مظنون را که سه روز پیش دستگیر شده بودند، توزیع کرده است و اولین هشت نفر بازداشت شدند و در ۲۰ دسامبر در بازداشت پیش از محاکمه هستند. این مظنونین بازداشت شده، ممکن است با اتهام رشوه‌خواری مواجه شوند.
حسین کاپکین، رئیس پلیس استانبول در روز ۱۹ دسامبر، ده‌ها نفر از جمله پسران دو وزیر ترکیه، شهردار منطقه فاتح استانبول و چندین تاجر برجسته که متحد اردوغان هستند، برای تحقیق در مورد اتهام فساد بازداشت کردند.
پسر اردوغان بایراکتار، وزیر محیط زیست که در بین بازداشت‌شدگان توسط پلیس بود، بعد از چند ساعت تحقیقات قضایی، آزاد شد.
نخست وزیر ترکیه، این تحقیقات را یک عملیات کثیف لقب داده و گفته است که هدف پشت پرده این اقدام، تشکیل دولتی در داخل دولت است.
تحلیلگران می‌گویند که این عملیات به چالش طلبیدن اقتدار اردوغان است که متعهد به ریشه‌کن کردن فساد شده بود.
اردوغان در روز شنبه هشدار داد که برخی از سفرای خارجی را که در این اقدامات تحریک‌آمیز دست دارند، از ترکیه اخراج خواهد کرد. اقدامی که از نظر اردوغان می‌تواند این کشور را در مورد مساله سو‌ءاستفاده مالی با تنش مواجه کند.