ایران برق را هم خصوصی کرد!

۲ دى ۱۳۹۲

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در ارزیابی از اظهارات اخیر وزیر نیرو در مورد واگذاری برخی نیروگاه‌ها به بخش خصوصی گفت: این یک اقدام کاملا قانونی است که مجلس هم از آن حمایت می‌کند و در زمینه واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی مشکل خاصی وجود ندارد.
علی مروی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: واقعیت این است که دولت توان سرمایه‌گذاری در افزایش تعداد نیروگاه‌ها را ندارد.
وی با تاکید بر اینکه ورود به بخش خصوصی به تامین انرژی برق می‌تواند به تامین برق در کل کشور کمک کند گفت: بخش خصوصی در صورتی که بتواند وارد این عرصه شود حتی می‌تواند به صورت مستقل صادرات برق داشته باشد.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کمیسیون طرحی با عنوان حمایت از صنعت برق را در دستور کار دارد که خصوصی‌سازی و تامین برق از راه نیروگاه‌های تولید پراکنده در آن دیده شده است گفت: تولید پراکنده برق در بسیاری از کشورها جا افتاده است اینکه ما هنوز به چنین اقداماتی دست نزده‌ایم نشان‌دهنده این است که ما از پیشرفت‌های جهانی در این زمینه عقب افتاده‌ایم.
مروی ادامه داد: دربسیاری از نقاط کشور که روستاهای پراکنده یا مجموعه‌ای از روستاهای دور از دسترس وجود دارند می‌توانیم به جای هزینه کردن برای گازکشی به این روستاها نیروگاه‌های کوچک پراکنده ایجاد کنیم که انرژی مورد نیاز این مناطق را تامین کنند، از طرفی این نیروگاه‌های تولید پراکنده می‌توانند به شبکه انتقال برق متصل باشند و در مواردی که لازم است از بار شبکه بکاهند.
وی در پایان اظهار کرد: حرکت به سمت تولید برق در نیروگاه‌های پراکنده یا واگذاری نیروگاه‌های بزرگ به بخش خصوصی می‌تواند گامی در جهت خصوصی‌سازی بازار انرژی و سیاست‌های کلان کشور در مورد راه‌اندازی بورس انرژی باشد.